Verarbeitung persönlicher Daten


Prognose: Über 40 Prozent der Datenschutz-Compliance-Technologien werden in den nächsten drei Jahren auf Künstliche Intelligenz setzen
Die Verantwortlichen für den Schutz der Privatsphäre stehen unter Druck - Sie müssen sicherstellen, dass die Verarbeitung aller persönlichen Daten geltend gemacht und unter Kontrolle gebracht wird



Laut dem Research- und Beratungsunternehmen Gartner werden Datenschutz-Compliance-Technologien bis 2023 verstärkt auf Künstliche Intelligenz (KI) setzen – nämlich über 40 Prozent. "Datenschutzgesetze wie die Datenschutz-Grundverordnung (DSGVO) waren ein überzeugender Geschäftsfall im Hinblick auf die Einhaltung der Datenschutzbestimmungen. Sie inspirierte viele Gerichtsbarkeiten weltweit dazu, ihrem Vorbild zu folgen", so Bart Willemsen, Research Vice President bei Gartner. "Mehr als 60 Jurisdiktionen weltweit haben postmoderne Gesetze zum Schutz der Privatsphäre und zum Datenschutz vorgeschlagen oder sind dabei, diese zu erarbeiten. Kanada versucht zum Beispiel sein Gesetz zum Schutz persönlicher Daten und elektronischer Dokumente (PIPEDA) zu modernisieren – auch um die Adäquatheit mit der EU nach der DSVGO zum Teil aufrechtzuerhalten.

Die Verantwortlichen für den Schutz der Privatsphäre stehen unter Druck. Sie müssen sicherstellen, dass die Verarbeitung aller persönlichen Daten geltend gemacht und unter Kontrolle gebracht wird. Ohne Unterstützung von Technologie gestaltet sich dies jedoch als schwierig und kostenintensiv, daher sollen KI-gestützte Anwendungen helfen. Sie sollen den administrativen Aufwand reduzieren und die manuelle Arbeitsbelastung verringern.

Gartner Says Over 40 percent of Privacy Compliance Technology Will Rely on Artificial Intelligence in the Next Three Years
Gartner Analysts to Discuss Technology Considerations for Privacy Leaders at Gartner IT Symposium/Xpo in Barcelona, 8 bis 12 November 2020

Over 40 percent of privacy compliance technology will rely on artificial intelligence (AI) by 2023, up from 5 percent, according to Gartner, Inc. "Privacy laws, such as General Data Protection Regulation (GDPR), presented a compelling business case for privacy compliance and inspired many other jurisdictions worldwide to follow,” said Bart Willemsen, research vice president at Gartner. "More than 60 jurisdictions around the world have proposed or are drafting postmodern privacy and data protection laws as a result. Canada, for example, is looking to modernise their Personal Information Protection and Electronic Documents Act (PIPEDA), in part to maintain the adequacy standing with the EU post-GDPR.”

Privacy leaders are under pressure to ensure that all personal data processed is brought in scope and under control, which is difficult and expensive to manage without technology aid. This is where the use of AI-powered applications that reduce administrative burdens and manual workloads come in.

AI-Powered Privacy Technology Lessens Compliance Headaches
At the forefront of a positive privacy user experience (UX) is the ability of an organisation to promptly handle subject rights requests (SRRs). SRRs cover a defined set of rights, where individuals have the power to make requests regarding their data and organisations must respond to them in a defined time frame.

According to the 2019 Gartner Security and Risk Survey, many organisations are not capable of delivering swift and precise answers to the SRRs they receive. Two-thirds of respondents indicated it takes them two or more weeks to respond to a single SRR. Often done manually as well, the average costs of these workflows are roughly $1,400 USD, which pile up over time.

"The speed and consistency by which AI-powered tools can help address large volumes of SRRs not only saves an organisation excessive spend, but also repairs customer trust," said Mr Willemsen. "With the loss of customers serving as privacy leaders’ second highest concern, such tools will ensure that their privacy demands are met.”

Global Privacy Spending on Compliance Tooling Will Rise to $8 Billion Through 2022
Through 2022, privacy-driven spending on compliance tooling will rise to $8 billion worldwide. Gartner expects privacy spending to impact connected stakeholders’ purchasing strategies, including those of CIOs, CDOs and CMOs. "Today’s post-GDPR era demands a wide array of technological capabilities, well beyond the standard Excel sheets of the past," said Mr Willemsen.

"The privacy-driven technology market is still emerging,” said Mr Willemsen. "What is certain is that privacy, as a conscious and deliberate discipline, will play a considerable role in how and why vendors develop their products. As AI turbocharges privacy readiness by assisting organisations in areas like SRR management and data discovery, we’ll start to see more AI capabilities offered by service providers." (Gartner: ra)

eingetragen: 15.04.20
Newsletterlauf: 23.06.20

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